piątek

Spotkanie z wierszem (2): Buffo. Ciasto drożdżowe ze śliwkami i kruszonką.

Buffo*

Najpierw minie nasza miłość,
potem sto i dwieście lat,
potem znów będziemy razem:

komediantka i komediant,
ulubieńcy publiczności,
odegrają nas w teatrze.

Mała farsa z kupletami,
trochę tańca, dużo śmiechu,
trafny rys obyczajowy
i oklaski.

Będziesz śmieszny nieodparcie
na tej scenie, z tą zazdrością,
w tym krawacie.

Moja głowa zawrócona,
moje serce i korona,
głupie serce pękające
i korona spadająca.

Będziemy się spotykali,
rozstawali, śmiech na sali,
siedem rzek, siedem gór
między sobą obmyślali.

I jakby nam było mało
rzeczywistych klęsk i cierpień
— dobijemy się słowami.

A potem się pokłonimy
i to będzie farsy kres.
Spektatorzy pójdą spać
ubawiwszy się do łez.

Oni będą ślicznie żyli,
oni miłość obłaskawią,
tygrys będzie jadł z ich ręki.

A my wiecznie jacyś tacy,
a my w czapkach z dzwoneczkami,
w ich dzwonienie barbarzyńsko
zasłuchani.


Ciasto drożdżowe ze śliwkami i kruszonką
z Palce lizać

1 szklanka mleka
40 g drożdży
150 g roztopionego masła
150 g cukru
4 żółtka
500 g mąki pszennej (dałam pół na pół z razową; dosypałam jeszcze dosyć dużo, gdyż ciasto było bardzo luźne)
1,5 kg śliwek

kruszonka:
1 szklanka mąki
1 szklanka cukru
1/2 szklanki mielonych orzechów laskowych
80 g zimnego masła
szczypta soli

Ciasto. Podgrzewamy mleko i dzielimy na pół. Do połowy podgrzanego mleka dodajemy pokruszone drożdże i jedną łyżkę cukru. Delikatnie mieszamy i odstawiamy do wyrośnięcia na 10-15 minut. Resztę mleka mieszamy z roztopionym masłem. Do dużej miski wsypujemy mąkę, dodajemy żółtka, pozostały cukier, wyrośnięte drożdże i mleko z masłem. Wyrabiamy gładkie, miękkie ciasto, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na co najmniej godzinę w ciepłe i nieprzewiewne miejsce, aby podwoiło swoją objętość. Blachę do pieczenia smarujemy masłem i posypujemy mąką. Wyrośnięte ciasto ponownie zagniatamy, a następnie rozwałkowujemy lub rozciągamy palcami w przygotowanej blasze do pieczenia. Przykrywamy ściereczką i ponownie odstawiamy do wyrośnięcia na mniej więcej 30 minut.
Kruszonka. Wszystkie składniki przesypujemy na stolnicę i ucieramy z pokrojonym w kostkę zimnym masłem tak, aby przypominała piasek.
Śliwki myjemy, kroimy na pół i usuwamy pestki. Następnie na wyrośniętym cieście układamy połówki owoców przecięciem do góry. Posypujemy kruszonką, wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 160 st. C i pieczemy 15-20 minut. Po tym czasie zwiększamy temperaturę do 180 st. C i pieczemy jeszcze około 40 minut.
Smacznego!

 
*"Buffo"-W.Szymborska

3 komentarze:

  1. Lubię poranne spotkania z wierszem.
    Nastrajają mnie na resztę dnia.
    Jeszcze gdybym mogła poczęstować się tym wspaniałym ciastem do kawy,byłoby pięknie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. ciasto z kruszonką to ja zawsze chętnie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...